Χειρουργός Ουρολόγος Αθήνα Ιωάννης Σ. Μπουζαλάς, Ουρολοιμώξεις στον Άνδρα, Προστατίτιδα

Η προστατίτιδα είναι η χρόνια ή η οξεία φλεγμονή του προστάτη. Είναι οδυνηρή πάθηση που προσβάλλει συνήθως νέους και μεσήλικες άνδρες.

Προστατίτιδα

Αποτελεί τη συνηθέστερη ουρολογική διάγνωση σε άνδρες νεώτερους των 50 ετών και την τρίτη κατά σειρά, σε άνδρες άνω των 50 ετών, μετά την καλοήθη υπερπλασία και τον καρκίνο του προστάτη.
Με απλά λόγια, η προστατίτιδα είναι μια φλεγμονή του προστάτη αδένα, η οποία μπορεί να είναι οξεία ή χρόνια.
Η διάγνωση της πάθησης είναι δύσκολη διότι τα συμπτώματα μπορεί να είναι πολύ διαφορετικά από άνδρα σε άνδρα. Πολλά από τα συμπτώματα όπως για παράδειγμα ο πόνος ή το κάψιμο στην ούρηση και η συχνουρία μπορεί να είναι συμπτώματα κάποιας άλλης ασθένειας.
Όλες οι μορφές προστατίτιδας επηρεάζουν το σπέρμα και κατ' επέκταση τη γονιμότητα, γι' αυτό και ο νεαρός άνδρας θα πρέπει από την αναπαραγωγική ηλικία να εξετάζεται από ουρολόγο.

Περιγράφονται 4 τύποι προστατίτιδας :

o    Οξεία μικροβιακή προστατίτιδα
o    Χρόνια μικροβιακή προστατίτιδα
o    Χρόνια μη μικροβιακή προστατιτίδα
o    Ασυμπτωματική φλεγμονώδης προστατίτιδα

ΟΞΕΙΑ ΜΙΚΡΟΒΙΑΚΗ ΠΡΟΣΤΑΤΙΤΙΔΑ

Η οξεία προστατίτιδα είναι η οξεία φλεγμονή του προστάτη που προκαλείται από μικρόβια (βακτηρίδια) και εμφανίζει κατά κανόνα υψηλό πυρετό και έντονα τοπικά και γενικά φαινόμενα. Προσβάλει συνήθως, αλλά όχι πάντα, νέους άνδρες.
Η αιτία της οξείας προστατίτιδας είναι μικρόβια (βακτηρίδια). Το πιο συνηθισμένο μικρόβιο είναι το κολοβακτηρίδιο (E. Coli), σπανιότερα άλλα εντεροβακτηρίδια (π.χ. εντεροβακτηρίδιο, κλεμπψιέλλα, πρωτέας κ.ά.) και ευκαιριακά η ψευδομονάδα.

Οι άνδρες που πάσχουν από βακτηριδιακή οξεία προστατίτιδα παρουσιάζουν:
•    Έντονη ανάγκη για ούρηση
•    Δυσκολία κατά την ούρηση (δυσουρία)
•    Πλήρη αδυναμία για ούρηση (οξεία επίσχεση των ούρων)
•    Πόνο κατά την ούρηση
•    Συχνουρία
•    Κάψιμο στην ουρήθρα κατά το τέλος της ούρησης

Άλλα συμπτώματα μπορεί να είναι αίσθημα πίεσης ή πόνου στο περίνεο, έντονη ανάγκη για αφόδευση και πόνο κατά την αφόδευση καθώς και πόνος κατά την εκσπερμάτωση.

Η πρώιμη διάγνωση και θεραπεία είναι πολύ σημαντική, τόσο για τον έλεγχο των συμπτωμάτων, όσο και για την αποφυγή επιπλοκών (γενικευμένη σήψη, απόστημα).
Η διάγνωση της προστατίτιδας βασίζεται στο ιστορικό του ασθενούς, στην κλινική εξέταση και στις συμπληρωματικές εξετάσεις ούρων και αίματος.
Στην δακτυλική εξέταση ο προστάτης είναι αυξημένου μεγέθους, υπό τάση, επώδυνος, ζυμώδης και θερμός. Στις εργαστηριακές εξετάσεις ανευρίσκονται λευκοκυττάρωση, έντονη πυουρία και βακτηριουρία. Με την καλλιέργεια ούρων και προστατικού εκκρίματος μπορεί να απομονωθεί το ακριβές μικρόβιο και να προσδιορισθεί η ευαισθησία του στα διάφορα αντιβιοτικά (αντιβιόγραμμα).

Η έναρξη της θεραπείας με αντιβιοτική αγωγή σε υψηλές δόσεις πρέπει να είναι άμεση. Η οξεία προστατίτιδα είναι δυνατόν να οδηγήσει σε εισαγωγή του ασθενούς στο νοσοκομείο, λόγω ανάγκης χορήγησης ενδοφλέβιων υγρών και αντιβιοτικών. Τα αντιβιοτικά που δίνουμε είναι από τα ισχυρότερα, συνήθως της οικογένειας των φλουοροκινολονών. Για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων μπορούν επίσης να χορηγηθούν αντιφλεγμονώδη φάρμακα, αναλγητικά, σπασμολυτικά καθώς και καθαρτικά.

Ουρολοιμώξεις στον Άνδρα